När kan ett gemensamt testamente bli ogiltigt om en testator har Alzheimers?

Hej, min svärmor har konstaterad Alzheimers 82 år gammal. Min svärfar vill skriva ett testamente som inkluderar en gåva till ena barnet som inte ska ses som inkluderat i arvet men betalas ut när båda gått bort. All egendom är gemensam. Hur gör man då? Båda vill samma sak men då ena har alzheimers vill de undvika att det blir ogiltigförklarat. Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras framför allt i Ärvdabalkens bestämmelser om arv och testamente.

Vilka bestämmelser är relevanta?

För att ett testamente ska bli giltigt krävs att man uppfyller dess formkrav (10 kap. 1§ ÄrvB):

  1. Testamentet måste vara skriftligt
  2. Testatorn(din svärmor) måste underteckna testamentet
  3. Underskriften av testamentet ska ske i närvaro av 2 vittnen
  4. Vittnena ska styrka handlingen med sina underskrifter.

Skulle så inte dessa formkrav vara uppfyllda eller om man uppfyller någon annan ogiltighetsgrund är testamentet ogiltigt (13 kap. 1§ ÄrvB).

Är således ett testamente upprättat under påverkan av en psykisk störning kan det således bli ogiltigt (13 kap. 2§ ÄrvB). Det avgörande här är att ogiltigheten förutsätter att testator till följd av psykisk störning saknat insikt om testamentets rätta innebörd.

Vad innebär bestämmelserna?

För ditt fall innebär bestämmelserna så att bara för att din svärmor har Alzheimers innebär det inte automatiskt att testamentet är ogiltigt. Det viktiga är vad din svärmor förstår vid tillfället för upprättandet av testamentet. Förstår så din svärmor vid upprättandet av testamentet att det är just ett testamente och man uppfyller kraven enligt 10 kapitlet 1§ ÄrvB är det giltigt.

Sammanfattningsvis

Vid tillfället för upprättandet av det gemensamma testamentet är det viktigt att din svärmor förstår att det är ett testamente som upprättas och skrivs under. För att åstadkomma detta är det viktigt att vittnena (som inte får vara jäviga genom släktskap eller svågerskap) är aktiva vittnen. Med det menar jag att det är bra om dem frågor din svärmor om hon förstår vad underskiften innebär, vad hon skriver under etc. Skulle så en fråga om ogiltighet dyka upp kan vittnena så ge sin historia som du förhoppningsvis talar för att din svärmor förstod vad hon skrev under.

Min rekommendation

För utformningen av ett sådan testamente rekommenderar jag att ni kontaktar en av våra jurister. Våra jurister kan också agera vittnen till testamentet och är man där tydlig med att din svärmor har Alzheimers men vill upprätta ett testamente kan dem hjälp er med vilka frågor som ska ställas etc. Ni kan boka tid på https://lawline.se/boka

Jag hoppas så att du fått svar på dina frågor! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare