FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/06/2019

När kan en tidigare sambo kräva bodelning?

Hej

Hur långt efter ett samboförhållande har tagit slut och en av dom har flyttat ifrån gemensam bostad kan den andre hävda att de har rätt till saker från det gamla gemensamma boendet?

Vi lever nu i ett vakum och osäkerhet för vad min sambos tidigare sambo har rätt till.

I detta senario har den tidigare sambon flyttat ut för 3 år sedan och det gjordes en bodelning men nu vill hon ha mer o h mer av de saker som de hade tillsammans.

Till saken hör att min sambo är den som har betalt för allt i 17 år, då även hennes tidigare barns kostnader.

Vore tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Bodelning ska begäras senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde, sambolagen 8 § 2st. Samboförhållandet anses ha upphört dagen då samborna flyttade isär, sambolagen 2 § 1 st 2 p. Eftersom samborna flyttade isär för 3 år sedan innebär det att den tidigare sambon inte längre har rätt att begära bodelning.

Jag förstår det som att bodelning även gjorts vid ett tidigare tillfälle. Vid en bodelning ska det upprättas en handling som ska skrivas under av båda parterna, sambolagen 20 § och äktenskapsbalken 9 kap 5 §. Har detta gjorts kan den tidigare sambon inte begära bodelning på nytt, även om detta begärs inom ett år. Har detta inte gjorts har den tidigare sambon rätt att upp till ett år efter det att samborna flyttade isär begära bodelning.

Ni behöver alltså inte oroa er för att den tidigare sambon har rätt till din sambos egendom eftersom det inte går att påkalla bodelning 3 år efter samborna flyttade isär.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare