FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/07/2018

När kan en slänga ut sin tidigare partner och dess barn?

Om en man och en kvinna har bott 2 år i ett hus och de har ett gemensamt litet barn, kan mannen då bara kasta ut kvinnan och hennes andra 3 barn sen tidigare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I frågan framkommer inte riktigt om mannen och kvinnan äger huset gemensamt, om en äger huset själv eller om det är en hyresrätt. Om personerna äger huset gemensamt krävs att de kommer överens om hur de ska lösa boendesituationen, om inte kan det eventuellt sluta med att huset får säljas.

Om endast mannen äger huset kan han anses vara hyresvärd gentemot kvinnan och hennes barn som är hyresgäster. Då har mannen möjlighet att säga upp dem med tre månaders uppsägningstid i enlighet med 12 kapitlet 4 § jordabalken.

Om endast kvinnan äger huset har inte mannen möjlighet att slänga ut kvinnan och hennes barn.

Om de hyr huset har den som innehar hyreskontraktet möjlighet att säga upp de andra som bor i huset med tre månaders uppsägningstid, precis som ovan, 12 kapitlet 4 § jordabalken.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare