När jag ärver min far, räknas det som enskild egendom?

Jag är gift och har två barn sedan tidigare.

Detsamma gäller min man.

Vi har inget äktenskapsförord, och min fråga är:

Min far har en del tillgångar. När jag ärver honom, räknas det som enskild egendom så att jag kan skänka en del av arvet till mina barn medan jag lever?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Eftersom detta är en fråga om giftorättsgods och enskild egendom blir äktenskapsbalken (ÄktB) aktuell.

Allt som inte är angett att det är enskild egendom är giftorättsgods

Precis som du redan är medveten om är exempelvis äktenskapsförord en viktig faktor när det gäller vad som är enskild egendom när en är gift. Detta eftersom allt som inte specifikt har gjorts till enskild egendom är giftorättsgods, ÄktB 7 kap. 1 §. Att egendom är giftorättsgods efter att du ärvt det innebär egentligen främst att det kommer att behöva ingå i bodelningen vid en eventuell skilsmässa. Jag ser dock inget hinder mot att du ändå kan skänka delar av arvet till dina barn, fastän det är giftorättsgods. (Det är främst om det skulle vara så att du och din make är på väg att skilja er som det finns vissa restriktioner kring att göra sig av med egendom, men eftersom du inte nämnt något om det går jag inte in på det.)

Alternativ för att göra egendom till enskild istället för giftorättsgods

Vad som är enskild egendom står att finna i ÄktB 7 kap. 2 §. De punkter som är relevanta i ditt fall är första och fjärde punkterna. Det smidigaste vore egentligen om din far skriver ett testamente där han särskilt anger att det du ärver ska bli din enskilda egendom, ÄktB 7 kap. 2 § 4 p.

Om han inte skriver något testamente kommer ditt arv alltså att bli giftorättsgods. Då kan du och din make istället upprätta ett äktenskapsförord så att det du ärvt blir enskild egendom, ÄktB 7 kap. 3 § 1 st.

Sammanfattning och råd

Allt som inte är särskilt angett att det ska vara enskild egendom är giftorättsgods, ÄktB 7 kap. 1 §. Att egendom du ärvt blir giftorättsgods innebär främst att det måste ingå i bodelningen vid en eventuell skilsmässa. Om ingen sådan är aktuell finns inget hinder mot att du skänker delar av det du ärvt till dina barn.

Om din far har ett testamente kan han ange särskilt att det du ska ärva ska bli din enskilda egendom, ÄktB 7 kap. 2 § 4 p. Om han inte gör det, eller du ärver utan att han skrivit testamente, kommer ditt arv att bli giftorättsgods. Då kan du göra det till enskild egendom genom att du och din make upprättar ett äktenskapsförord, ÄktB 7 kap. 3 § 1 st.

Äktenskapsförordet ska vara skriftligt och undertecknas av er båda. Det krävs inte vittnen när ni gör detta. Det måste lämnas in till Skatteverket för att registreras för att bli giltigt, och gäller då från den dag då ni lämnade in det, ÄktB 7 kap. 3 § 2-3 st.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare