När ingår förvärvad bostad i gemensam samboegendom?

Jag och min fru köpte ett bostadsrätt för ett antal år sedan vi skilde oss och gjorde bodelning. Vi skrev ett avtal Hos en jurist där jag fick behålla bostaden och hon fick pengar. Efter cirka ett år blev vi ihop men inte som gifta utan sambo och hon flyttade tillbaka till bostadsrätten men hon hade mycket privat lån och kunde knappt betala sinskuld till banken. Hela hushålls kostnaden fick jag ta, då hon inte kunde hjälpa med något, nu senaste året har hon betalt internet som vi använder gemensamt samt barnens fritis räkning.

Jag sålde bostadsrätten 2016 och fick bra vinst, med dom pengarna köpte jag ett hus och huset står på mig. Jag betalade handpenningen jag har ståt för renovering och hushålls kostnaden, så som el vatten amortering och ränta, eftersom hon har fortfarande skulder kan hon inte betala något. Nu ska hon flytta och vill göra en bodelning. Min fråga är,

Ingår mitt hus i bodelning kan rätten tvinga mig det eller är det enskild egendom,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i Sambolagen (SL), se 1§ SL.

Bostad som köps för gemensam levnad räknas som samboegendom

I 3§ SL framgår att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Det avgörande är om avsikten med förvärvet var att egendomen skulle användas gemensamt. Bostad och bohag som har förvärvats efter samlevnadens inledande blir normalt att betrakta som förvärvad för gemensam användning. Med andra ord, om ni var tillsammans när du köpte huset och förvärvet skedde för att ni båda skulle bo där, är det samboegendom. Då ingår bostaden i bodelningen.

Undantag om det finns samboavtal

Det bör nämnas att det finns ett undantag från ovan regel i 9§ SL. Där framgår att om det finns ett samboavtal som reglerar vad som ska ingå i den gemensamma samboegendomen, ska det gälla före lagen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar, eller tycker att något är otydligt, får du gärna återkomma i kommentatorsfältet eller med en ny fråga.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare