När hyresgästen blir av med sitt jobb

Hej! Jag och min man har funderat på att hyra ut vårt hus. (Har köpt ett annat).

Min fråga nu är då, vad gör vi om hyresgästen inte betalar sin hyra? Hur går vi tillväga och om hen tex står utan jobb helt plötsligt, får vi i slutändan betala stå för hyran då eller kan vi kräva hen på det ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni väljer att hyra ut ert hus har ni rätt till ersättning från hyresgästen. Att hyresgästen plötsligt blir av med sitt jobb förändrar inte det faktum att hen ska betala hyra till er, däremot kan det självklart påverka hyresgästens betalningsförmåga och därmed er faktiska möjlighet att få betalt. Om hyresgästen inte betalar kan ni ta hjälp av Kronofogdemyndigheten som om ni ansöker om ett betalningsföreläggande och det beviljas driver in skulden. Om hyresgästen bestrider betalningsföreläggandet och fortfarande vägrar betala kan ni väcka talan mot denne i domstol. En dom till er fördel skulle då leda till att hyresgästen är tvungen att betala.

Att en hyresgäst inte betalar sin hyra är dessutom grund för förverkande enligt de hyresregler som finns i jordabalken. Om hyresgästen inte har betalat hyran inom en vecka från förfallodagen innebär detta att ni får säga upp hyresgästen (12 kap. 42 § första punkten).

Sammanfattningsvis har ni rätt till hyra från hyresgästen, oavsett om denne förlorat sitt jobb eller inte. Att hyresgästen inte betalar är ett kontraktsbrott som utöver att er rätt till hyran består också kan komma att innebära att hyresgästen inte längre får bo kvar.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare