När har vi som hyresvärd rätt att tillträda en hyreslokal?

Hej! Får hyresvärden gå in i en lokal och utföra exempelvis underhåll som en ventilationsservice när hyresgästen bedriver en läkarmottagning där sekretesslagen gäller? Enligt hyresgästen så får vi som hyresvärd inte gå in i lokalen om inte hyresgästen är på plats/kan öppna. Hyresgästen har lagt ner sin mottagning och sagt upp sitt hyreskontrakt så hen är aldrig på plats så att arbetet kan utföras. Mvh,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar när du som hyresvärd har rätt att tillträda er hyreslokal. Det är svårt utifrån frågan att veta exakt hur sekretesslagen (som rör sekretessen) ska omfattas i situationen eftersom att det inte verkar som att det bedrivs någon verksamhet längre i lokalen. Således utgår i mitt svar från att situationen inte omfattas av sekretess.

Då frågan rör en hyreslokal aktualiseras 12 kap i Jordabalken (JB)

Vad gäller?

Vid brådskande ärenden

I enlighet med JB 12 kap 26 § så har hyresvärden rätt att utan uppskov få tillträde till lokalen för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan skjutas upp utan skada. Exempel på detta är arbete eller tillsyn som är nödvändigt för att avhjälpa problem som medför skada för fastighetens bestånd men även skada som tilltar i omfång om arbetet skjuts upp t.ex. brådskande besiktningar, reparationer eller arbeten som måste göras för att stoppa  ett vattenläckage eller liknande. Begreppet ”utan uppskov” innebär i  princip att hyresvärden har rätt till omedelbart tillträde.

Vid mindre brådskande ärenden

I enlighet med JB 12 kap 26 § så har hyresvärden rätt, vid mindre brådskande arbeten, att få tillträde till lokalen om denne säger till minst en månad i förväg och tillträdet inte innebär väsentligt men eller hinder i hyresrätten för hyresgästen. Denna del av  bestämmelsen tar främst sikte på sådana reparations-, moderniserings-  och upprustningsarbeten som är av mindre omfattning och som inte är akuta. Denna typ av intrång får hyresgästen tåla, men i vissa fall kan hyresnedsättning aktualiseras. Arbeten som är mindre brådskande får dock  aldrig genomföras under hyresgästens sista månad i lokalen utan hyresgästens samtycke.

Sammanfattande bedömning

Alltså, enligt gällande rätt så spelar det roll hur brådskande ärendet i förhållande till hur omfattande rätten till att tillträda är. Jag hoppas jag givit ett tillräckligt tydligt svar som ni kan applicera på er situation, då jag inte har tillräckligt med uppgifter. Lycka till!

Om ni har fler frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att åter höra av er till oss.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare