När har man rätt att ta del av en förundersökning?

Mina barnbarns far utreds för poesering o utnyttjande av minderåriga flickor har jag rätt att se handlingar angående detta? Förtvivlad farmor.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Förundersökningssekretess

Under pågående förundersökning råder förundersökningssekretess 18 kap. 1 § OSL. Det innebär att utomstående inte får ta del av de uppgifter som polisen har. Anledningen till förundersökningssekretess är att polisen ska kunna bedriva sitt utredningsarbete, om de exempelvis pratar med en misstänkt eller vittnen så kan de förlita sig på att uppgifterna kommer från personen själv, och inte på vad som redan kommit fram i förundersökningen. Om en åklagare väcker åtal mot den misstänkte så kommer förundersökningen att bli offentlig, och du kan då begära ut förundersökningen från domstolen.

Om du befarar att ditt barnbarn far illa

Är du orolig för att ditt barnbarn far illa av den pågående utredningen eller på annat vis kan du kontakta socialtjänsten på orten där barnbarnet bor 14 kap. 1c § SOL. Socialtjänsten är då skyldiga att utreda hur ditt barnbarn har det och om ditt barnbarn inte har det bra är dom skyldiga att vidta åtgärder.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare