När har jag rätt at få tillbaka min mobiltelefon?

Hejsan. Jag går i högstadiet på en skola och den skolan har ett mobilförbud, det innebär att vi lämnar in mobilen på morgonen och får ut dem under den sista lektionen på dagen. Jag brukar inte lämna in min mobil eller lämna in en annan mobil så jag kan använda mobilen under rasten(använder aldrig mobilen under lektionen). Nu har skolan satt en ny regel att om mobilen blir omhändertagen under dagen så får rektorn den och den måste hämtas ut av vårdnadshavare innan 16:00. Min fråga är: Kan jag gå ner till rektorn i slutet av min skoldag och begära tillbaka min mobil, jag har giltiga skäl som att jag åker buss hem i 40min på hala vägar och den kan lätt åka i diket eller att jag hamnar i fara vilket gör att jag måste kunna kommunicera med mina föreldrar. Jag kan anta att de kommer säga något om att jag bröt om skolans regler. Har jag rätten att få min mobil? eller kan de behålla den över nattenö.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Bestämmelser om skolväsendet finns i skollagen.

Rätt att omhänderta föremål och ansvar för mobiltelefonen
En rektor eller lärare får omhänderta föremål som används på ett sätt som är störande för utbildningen enligt 5 kap. 22 § Skollagen. Som huvudregel ska föremålet lämnas tillbaka till eleven vid skoldagens slut. Om eleven vid upprepade tillfällen tagit med sig mobiltelefonen och använt på ett sätt som är störande för utbildningen behöver telefonen inte lämnas tillbaka förrän elevens vårdnadshavare har informerats om omhändertagandet. Som högst får ett föremål vara omhändertaget i fyra dagar. (5 kap. 23 § Skollagen).

I ditt fall
Du har som regel rätt att få tillbaka mobiltelefonen vid skoldagens slut och detta utan att du anger något särskilt skäl. Utan mer information kan jag inte säga om undantaget är tillämpligt här, dvs. att telefonen får vara omhändertagen fram till dess att dina vårdnadshavare informerat om detta.

Hoppas ovanstående information besvarar din fråga, om inte så är du välkommen att ställa en ny!

Vänligen,

Fredrika SköldRådgivare