FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt30/09/2019

När har företag rätt att göra en kreditupplysning?

Undrar om Halebop har rätt att ta kreditupplysning?

Jag har förnyat mitt Halebop abonnemang och i samband med det kom en kreditupplysning från Sergel. Det blev inga bekymmer för jag har inkomst och inga skulder. Det stod att Telia beställt kreditupplysningen men så var det inte utan de hänvisade till Halebop. På Halebop svarar de att kreditupplysning togs eftersom jag ingått ett avtal med dem (förlängning av mobilabonnemang, Rubbet liten). Det gjordes ett misstag att försäljaren som ringde mig glömde att berätta om kreditupplysningen.

Tidigare har jag varit med om att kreditupplysning har tagits i samband med något större inköp på avbetalning men jag tycker det är konstigt att ta kreditupplysning när det handlar om ett par hundralappar i månaden. Kan det verkligen vara riktigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring kreditupplysningar finns i kreditupplysningslagen (här). Kreditupplysningar om privatpersoner får endast lämnas ut om det mellan parterna finns ett legitimt behov av en sådan upplysning, se 9 § (här). Ett legitimt behov finns man om någon ska, eller är på väg, att ingå ett kreditavtal med ett företag eller om man i annat fall har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning.

Om Halebop begär en kreditupplysning och de saknar ett legitimt behov är det kreditupplysningsföretaget som bär ansvaret för att inte ha kontrollerat om legitima behov funnits, se 19 § första stycket (här). Halebop ansvarar endast om de lämnat oriktiga uppgifter till kreditupplysningsföretaget och på så vis fått ut upplysningen, eller om det skulle föreligga ett klart missbruk av möjligheten att få ut personupplysningar.

Jag skulle säga att de flesta mobiloperatörer gör en kreditkontroll i samband med att en kund tecknar ett mobilabonnemang, oavsett månadskostnaden, och det är det faktum att det är fråga om ett mobilabonnemang som gör att det finns ett legitimt behov från operatörens sida. Sen har de olika operatörerna förmodligen olika rutiner för när upplysningen tas, dvs. vid förnyande av abonnemang eller endast vid nya kunder.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare