FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/05/2019

När går tidsgränsen för vad som ska ingå i bodelningen?

Jag och min fru ska skiljas, men har en sex månaders betänketid på grund av att vi har gemensamma barn. Jag är intresserad av att redan nu under betänketiden köpa en ny bostad. Kan jag göra det utan att min fru automatiskt blir ägare till 50 % av den nya bostaden? Räknas vi fortfarande under betänketiden som 1 juridisk enhet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 9 kap 2 § äktenskapsbalken ska all makars egendom som finns dagen då talan om äktenskapsskillnad väcks ingå i bodelningen. Det är alltså egendomsförhållandena dagen då talan om äktenskapsskillnad väcks som är det som kommer ingå i bodelningen. Enligt 9 kap 3 § är makar innan bodelning vidtas skyldiga att redovisa för sin egendom och lämna de uppgifter som kan vara av betydelse för bodelningen. Egendom som förvärvas efter dagen då talan om äktenskapsskillnad väckts ska alltså i princip lämnas utanför bodelningen.

Det här innebär alltså att du kan köpa en bostad under betänketiden utan att den blir indragen i bodelningen som giftorättsgods. Ett tips är också att tillämpa 9 kap 4 § äktenskapsbalken och få bodelningen genomförd direkt. Du behöver alltså inte vänta med bodelningen till betänketidens slut utan ni kan genomföra er bodelning under betänketiden.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare