När gäller uppsägningstiden från?

Hej

Jag hyr en stallplats (en box). Enligt vårt avtal så har jag två månaders uppsägningstid.

Från vilket datum räknas detta, from dagens datum eller slutet av denna månaden, alltså 31/8? Är jag skyldig att betala hyra tom 9e eller 31e oktober?

I avtalstexten i vårt kontrakt står det:

Två månaders uppsägningstid för båda parter

Mvh Marie

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller uppsägningstiden utgår man som huvudregel efter varje kalendermånad. Om du säger upp avtalet 9 augusti så räknas uppsägningstiden f.r.om 31a augusti, och du måste alltså betala hyran i tom. 31 oktober, då det är det datum hyresförhållandet slutar att gälla.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare