Gäller sambolagen trots att endast en person står som ägare på bostaden?

Hej

Jag bor sen 3år tillbaka i en hyresrätt i Stockholm och min nuvarande sambo flyttade in för 2månader sen men vi har bara varit tillsammans i 1år. Vi har pratat lite löst om att försöka byta lägenheten till en större men jag är lite orolig över hur sambolagen står sig till lägenhetsbyte av hyresrätt och om jag vill skriva ett avtal innan. Om vi byter lägenheten till en större i syfte att ha som gemensam bostad och han betalar hälften av hyran men jag står på kontraktet, gäller sambolagen eller den dolda rätten då? Trots att den lägenhet som bytes via stod enbart på mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår dig som att du undrar om er lägenhet ni köper ny kan bli föremål för sambobodelning genom att sambolagen blir tillämplig. När det gäller sambos är endast en bostad som är förvärvad för gemensamt bruk föremål för en eventuell bodelning mellan sambos. Detta framgår av 3 § sambolagen, och det gäller oavsett om det bara är en av personerna som betalat och står på kontraktet för bostaden. Tanken med denna regel är att långvariga samboförhållanden ska ha en form av skydd, även om detta skydd inte är lika starkt som vid äktenskap.

I ditt fall betyder detta att er lägenhet blir samboegendom även om bara du står på kontraktet, då den förvärvats i syfte att vara både din och din sambos. Då kan alltså lägenheten bli föremål för en eventuell bodelning enligt 8 § sambolagen. Dock kan du självklart slippa detta om du och din sambo skriver ett samboavtal där ni stadgar att sambolagen inte ska gälla mellan er.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Vill du läsa mer i sambolagen kan du klicka dig vidare med länkarna.

Lawline RådgivareRådgivare