När gäller privatuthyrningslagen?

Hej!

jag har idag ett tvåplanshus med gemensamt entréutrymme. Vid uthyrning av dessa planer som två separata lägenheter gäller då hyreslagen eller privatuthyrningslagen?

Om man hyr ut två bostäder/rum gäller lagen bara den första upplåtelsen. Den som hyr ut mer än två bostäder/rum anses normalt bedriva uthyrning i näringsverksamhet och lagen om uthyrning av egen bostad gäller då inte för någon av upplåtelserna.

Betyder detta att man har rätt att hyra ut två lägenheter i t.ex. ett hus under privatuthyrningslagen? Eller menar man på att det bara är första lägenheten som gäller under den lagen? Vad menar man med ''första upplåtelsen''

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 1 § lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) stadgas att om fler än en lägenhet upplåts så gäller lagen endast för den första upplåtelsen. "Första upplåtelsen" innebär den lägenhet som du hyr ut först. Om du hyr ut två separata lägenheter så gäller således privatuthyrningslagen för den bostad som hyrs ut först, och jordabalkens 12 kap. (hyreslagen) för den andra bostaden.

Det är alltså endast en bostad som kan omfattas av privatuthyrningslagen om samma person (hyresvärd) hyr ut flera bostäder. Om du sedan skulle hyra ut en tredje bostad så gäller istället hyreslagen för alla tre, och privatuthyrningslagen blir inte aktuell för någondera.

Du kan läsa mer om uthyrning av egen bostad på Sveriges domstolars hemsida, klicka här för att komma dit.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare