FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott02/12/2018

När gäller diskrimineringslagen och är det olagligt att uttala sig diskriminerande?

Hej!

Jag har läst diskrimineringslagen och har svårt att utläsa om den enbart gäller inom arbetslivet, eller om den gäller i hela samhället i alla situationer mellan alla människor.

Om det inte är så - vilken lag reglerar att en människa inte får bli kränkt?

Får exempelvis två personer sitta hemma och säga exempelvis rasistiska uttalanden eller annat enligt dikrimineringsgrunderna (om det då är samma grunder som gäller utöver arbetslivets bestämmelser)? Eller kan en se det som att två personer kan göra det och kommer sannolikt inte att bli straffade om det är så att någon utav dem inte anmäler den andre, eller någon överhör samtalet och anmäler? Får man säga vad som helst? Eller är alla uttalanden reglerade av diskrimineringslagen?

Tack på förhand! Verkligen toppen sida.

Hälsningar Helen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

När gäller diskrimineringslagen?

Diskrimineringslagen gäller mycket riktigt i arbetslivet. Den är också tillämplig i andra situationer, men den gäller inte alla situationer mellan alla människor. Vilka situationer lagen gäller i räknas upp i lagens andra kapitel. Utan att nämna alla så gäller diskrimineringslagen exempelvis:

1. I skolmiljö så som i grundskolan, gymnasiet eller universitet. Även friskolor omfattas.

2. För näringsidkare som säljer varor och tjänster eller hyr ut bostäder. Även anordnare av evenemang som konserter, festivaler och annat omfattas.

3. Inom hälso- och sjukvården.

Vilka andra lagar har koppling till diskriminering?

Förutom diskrimineringslagen finns det andra lagar som har med diskriminering att göra. Näringsidkare som diskriminerar kan exempelvis göra sig skyldiga till olaga diskriminering (16 kap. 9 § Brottsbalken). Olaga diskriminering består i att man inte ger samma villkor till personer av olika kön, hudfärg, sexuell läggning och så vidare. Det ska dock nämnas att typiskt sett så bruka man använda diskrimineringslagen om man kan eftersom det är lättare att bevisa att någon brutit mot den.

Vilka lagar reglerar nedsättande uttalanden?

I ditt exempel sitter två personer och uttalar sig rasistiskt hemma. Den som uttalar sig rasistiskt och nedvärderande kan göra sig skyldig till hets mot folkgrupp (16 kap. 8 §). Men för att man ska kunna fällas för brott krävs att det man sagt får en tillräckligt stor spridning. Detta betyder att om man uttalar sig rasistiskt inför en liten krets med personer så utgör inte det hets mot folkgrupp. Om två personer sitter hemma och samtalar så är inte lagens krav på spridning uppfyllt och det är alltså inte brottsligt.

Men vad händer om en tredje person eller en grupp med utomstående råkar överhöra ett samtal med rasistiska uttalanden? I så fall har ju det rasistiska meddelandet fått spridning. Förutom att meddelandet ska ha fått faktisk spridning krävs dessutom att den som sa det hade uppsåt till spridningen. Att ha uppsåt kan löst uttryckt beskrivas som att man på något plan var medveten om konsekvenserna och omständigheterna kring sitt handlande. Om någon säger något till en annan person och tror att endast den andra personen hör det så saknar den första personen uppsåt till att det som sägs kan få spridning. Detta gäller även om det i själva verket var en stor grupp människor som hörde uttalandet.

Om man riktar ett nedsättande uttalande mot någon så kan man även göra sig skyldig till brottet förolämpning (5 kap. 3 §). Här finns däremot inget krav på spridning, det kan alltså utgöra brott även när det endast är den förolämpade som hör vad som sägs. En annan skillnad är att hets mot folkgrupp inte behöver rikta sig mot en enskild person vilket är ett krav för att det ska röra sig om förolämpning. Kan man inte fälla någon för hets mot folkgrupp kan det alltså istället vara förolämpning. En annan sak är ju att det kan vara svårt att bevisa i efterhand.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare