FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/04/2018

När försvinner fängelsestraff från belastningsregistret?

Hej

Jag var dömd till 1 års fängelse 2002 och var 2003-04 fri efter straffet ,2007 var dömt 1 månad fängelse för rattfylleri sen dessa har absolut ingen dom hur länge finns detta på belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittar du i lag [1998:620] om belastningsregister. Generellt när det gäller registrering av fängelsestraff i belastningsregistret tas dessa bort tio år efter att man frikänts [17 § lag om belastningsregister]. Alltså bör det fängelsestraff du dömdes till år 2002 vara borttaget vid detta laget. Berörande din fängelsetid för rattfylleri gäller samma princip. Din dom för rattfylleri tas alltså inte bort från belastningsregistret förrän tio år förflutit efter att du blev frigiven. Så exempelvis om du blev frigiven den 20 november 2007 ska domen ha tagits bort från registret den 20 november 2017. Det spelar ingen roll vilken månad du blev frigiven under 2007 eftersom det gått mer än tio år sedan dess oavsett. Således ska båda dina domar vara borta från ditt belastningsregister nu.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare