När får man säga upp en hyresgäst?

Kan jag stänga elen för en hyresgäst som inte betalar varmhyran

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga är kort och konkret går jag rakt på sak nedan i mitt svar.

Tillämplig lag

Ärenden av ovan nämnda slag behandlas av 12 kap. Jordabalken (JB).

Vad gäller?

Att stänga av elen för en hyresgäst för att hen inte betalat hyran strider mot all god sed. Det är helt klart inte rätt väg att gå.
Om den uteblivna betalningen inte beror på sjukdom eller annan motsvarande form av omständighet som hyresgästen inte kunnat påverka, har hyresvärden rätt att säga upp hyresavtalet med stöd av 12 kap. 42 § första stycket (1 punkten) JB.

När man pratar om hyra så inkluderas även så kallade tilläggskostnader som krävs för att kunna leva i lägenheten (såsom el och uppvärmning etc.). Vid eventuell tvist mellan hyresgäst och hyresvärd ligger bevisbörden på hyresgästen att hen faktiskt har betalat hyran.

Mot bakrund av att hyresgästen inte betalat hyran i fallet ovan kan du alltså med stöd av ovannämnda paragraf säga upp hyresgästen.

Finns det begränsningar?

Ja, hyresgästen kan, trots sin sena betalning, bo kvar (och därmed fortfarande inneha sin hyresrätt) om hyran betalas innan uppsägningen ägt rum. När en uppsägning sker skall hyresgästen få ett skriftligt besked om att hen får bo kvar i upp till tre veckor. Om hyran betalas inom dessa tre veckor tillämpas inte 12 kap. 42 § första stycket (1 punkten) JB utan 12 kap. 44 § JB och hyresgästen får bo kvar.

Slutsats

Berätta (skriftligen) för hyresgästen att denne kan sägas upp om hen inte betalar hyran och att hen har tre veckor på sig att göra detta.

Hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte på att skicka in nya frågor till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare