FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott10/12/2023

När får man bära kniv på allmän plats?

Hej, jag undrar om man som skolpraktikant får bära kniv till och från sin APL-plats, förutsatt att kniven är en del av arbetet förståss. Jag praktiserar som rörmokare och använder kniv i arbetet. De som faktiskt jobbar som rörmokare får ju vid vissa tillfällen bära kniv på allmän plats samt till och från jobbet. Är det då tillåtet för mig som inte är anställd på företaget att göra samma sak med tanke på att jag jobbar där som en del av min utbildning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och tillämplig lag.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta när det är okej att bära kniv på allmän plats under din praktik. För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av Lag om förbud beträffande knivar och andra föremål (Knivlagen).

När får man inte bära kniv på allmän plats.

Huvudregeln är att det är förbjudet att bära knivar/skärvapen och andra föremål (exempelvis knogjärn och slagträn) på allmän plats som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv och hälsa.

Förbudet gäller inte om föremålet ingår i utrustningen för en viss tjänst/uppdrag om det är föreskrivet enligt särskilda föreskrifter. Detta tar sikte på exempelvis batonger som polis/väktare har. Förbudet gäller inte heller om innehavarens behov, föremålets art och övriga omständigheter är att anse som befogat. (1 § Knivlagen andra stycket).

Vad som gäller i ditt fall.

Som man kan utläsa av undantaget ovan så gäller inte förbudet om innehavet av en kniv är befogat med hänsyn till innehavarens behov av föremålet, föremålets art och övriga omständigheter.

Av propositionen till knivlagen kan man utläsa att det är tillåtet att bära med sig en kniv om det framstår som naturligt om du bär med dig kniven med hänsyn till det arbete du kommer vara engagerad i. I arbetet som rörmokare är det sannolikt att det anses vara befogat att bära med sig en kniv då en kniv behövs i arbetet. Propositionen klargör också att det inte är skillnad på om du utför arbetet yrkesmässigt eller privat. Det spelar alltså ingen roll att du inte är anställd (Prop 1989/90:129 s.21).

Viktigt att notera är att knivens art spelar in. Detta betyder att typen av kniv men bär med sig spelar roll i om den är tillåten att inneha på allmän plats eller inte. En vanlig fickkniv är exempelvis tillåten att bära med sig om man plockar svamp, men en mycket stor kniv inte är det. Typen av kniv ska alltså vara rimlig i samband med den tänkte användningen.

Sammanfattning och avslutande ord.

Sammanfattningsvis bör det vara okej att du bär med dig en kniv på allmän plats i samband med arbetet eftersom det är ett verktyg som en rörmokare behöver i jobbet. Det spelar inte heller någon roll att du inte är anställd.

Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (se länk) eller om du har fler frågor är du mer än välkommen att skicka de på vår hemsida! Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare