När får man bära jaktvapen?

Får en med jakt licens ta med sitt jaktvapen när det gäller avhysning av en hyresgäst? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att inneha vapen krävs det tillstånd som meddelas av Polismyndigheten enligt 2:1 vapenlagen. Om du har tillstånd att inneha ett jaktvapen så ska det förvaras i ett säkerhetsskåp eller på annat säkert sätt när det inte brukas enligt 5:2 vapenlagen. Under transport av vapen ska det hanteras på så sätt att obehöriga förhindras tillgång till det, vapnet ska vara oladdat och om möjligt isärtagen och nerpackat enligt 5:4 vapenlagen.

Enligt din fråga finns det ingen anledning att ta med ett jaktvapen och således ska det förvars i ett säkerhetsskåp. Att lyfta vapen mot någon annan kan innebära att man gör sig skyldig till olaga hot enligt 4:5 brottsbalken (BrB). Du får alltså inte ta med ett vapen i denna situationen.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Erik OlshovRådgivare