FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/06/2018

När får jag kräva tillbaka hemnyckeln?

Hej

Jag bor kvar i huset och håller på att ta över det. Nu undrar jag om jag kan kräva hennes nyckel tillbaka? Hon har flyttat ut och har redan nytt förhållande och ny adress. Det är så att hon ibland går in i huset när jag inte är hemma och det känns inte tryggt att hon rotar bland mina saker.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, handlar det du kan begära tillbaka nyckeln från din före detta sambo/maka efter att hon har flyttat till en annan adress och inlett ett nytt förhållande.

Beroende på om ni har haft en bodelning, och om denna är över, så har du rätten att kräva tillbaka nyckeln om det är så att du är den som har rätt till huset. Beroende på vad som menas med att du "håller på" att ta över huset, kan detta variera. Exempelvis, om hon har krav sina saker där och du skulle byta lås så att hon inte kan komma in i huset och ta sina egna föremål, kan du göra dig skyldig till egenmäktigt förfarande (8 kap. 8§ brottsbalken).

Om det är så att bostaden tillhörde dig innan du träffade din före detta partner, och hon flyttade in till dig, och sedan ut igen, räknas inte bostaden med i bodelningen och du har all rätt att kräva tillbaka nyckeln. Om det är så att någon av er, eller att ni gemensamt, införskaffade bostaden tillsammans och nu har bestämt att du ska ta över bostaden, måste bodelningen vara klar innan huset de facto tillhör dig.

Om det är så att bodelningen är färdig, hon har tagit alla sina saker från huset, så har hon ingen anledning att ha kvar nyckeln hem till dig när du känner dig obekväm med detta. För övrigt har hon har absolut ingen rätt till att rota igenom dina föremål i ditt hem utan ditt medgivande, hon gör sig då skyldig till hemfridsbrott (4 kap. 6§ brottsbalken).

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lycka till!
Lena Famulak

Lena FamulakRådgivare