När får jag höja hyran för min hyresgäst?

Jag hyr ut en bostadsrätt I andra hand och jag ska höja hyresavgiften som hyresgästen ska betala varje månad. Hyran kommer att fortsätta vara skälig. Hur snabbt får den nya hyran träda i kraft? Behöver hyresgästen få tid för att anpassa sig efter nya hyran eller kan nya hyran träda i kraft direkt ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om när man får lov att höja hyran för sin andrahandshyresgäst efter att man meddelat om höjningen. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Svaret kommer ta grund i både lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) och 12 kap. jordabalken (JB) (hyreslagen).

Om du vill ändra i avtalsvillkoren, genom att till exempel höja hyran, måste du skriftligen informera hyresgästen om detta (4 § privatuthyrningslagen). Det saknas dock någon tidsfrist i privatuthyrningslagen för när sådana ändringar som man informerat om får träda i kraft. Av hyreslagen framgår dock att sådana förändringar i avtalet inte får träda i kraft förrän minst två månader efter meddelandet (12 kap. 54a andra stycket hyreslagen). Eftersom privatuthyrningslagen är subsidiär i relation till hyreslagen är det den tidsfrist som framgår av hyreslagen som gäller även i en privat uthyrning. Det innebär att du får lov att höja hyran först två månader efter att du informerat om höjningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare