När får hyresvärden kvarhålla erlagd deposition?

Hej. Min tidigare privata hyresvärd vill inte betala tillbaka deposition pga ugnen inte var riktigt städad. Ugnen fungera utmärkt men han anser att städning inte var bra och att fläkt tagit skada och har skickat iväg den någonstans, inväntar faktura. Får han göra så ? Inget annat var anmärkt, får han hålla inne depositionsavgift och dra ev hela belopp från deposition ? Personligen kan jag förstå och stå för ev extra städkostnad men ev byte av en fläkt ifrågesätter jag. Vad är min rätt ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmänt om deposition

Regler kring uthyrning hittar du i jordabalken. Det saknas dock regler om deposition. En hyresvärd och hyresgäst kan avtala om deposition för att täcka framtida skador. Finns det inga skador vid hyrestidens slut ska depositionen betalas tillbaka.

Hyresgästen har en vårdplikt

Du som hyresgäst har en vårdplikt över lägenheten du hyr. Plikten innebär en skyldighet att vårda lägenheten och att förebygga skador i den. Ersättningsskyldig blir hyresgästen för skador som orsakas i lägenheten till följd av vårdslöst eller försumligt agerande (12 kap. 24 § JB).

Din hyresvärd måste dock räkna med att visst slitage uppstår i lägenheten under tiden att den hyrs ut. Den här typen av skador brukar kallas “normalt slitage”. Hyresgästen är inte skyldig att ersätta sådan skada. Exempel på normalt slitage är t.ex. spikhål efter att ha haft en tavla uppsatt på väggen.

Har hyresvärden rätt att kvarhålla deposition i ditt fall?

Deposition bör kunna kvarhållas för att täcka kostnader för bristfällig städning vid utflyttning. Din hyresvärd borde alltså kunna ta ut delar av depositionen för att täcka städkostnader på ugnen.

Rätten att ta ut deposition även för den trasiga fläkten beror på om skadan utgör “normalt slitage” eller inte. Har slitaget uppstått tillföljd av att du agerat vårdslöst eller försumligt, finns det en rätt för hyresvärden att kvarhålla depositionen. Så skulle till exempel kunna vara fallet om skadan uppstått på grund av att ugnen inte städats ordentligt under hyrestiden.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare