När får hyresvärd utfärda förbud mot husdjur i lägenhet?

Hej! Vi undrar vad som skulle hända om vi får husdjur trots att det står i vårt hyresavtal att man får inte ha djur i lägenhet. Skulle vår hyresvärd kunna inte ge tillbaks vår deposition eller säga upp kontraktet direkt? Tack för svaret!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det gäller en andrahandsuthyrning av lägenhet och att ni är andrahandshyresgäster.

Förbud mot husdjur i lägenhet

För att en avtalsbestämmelse gällande förbud mot husdjur i lägenheten skall vara giltig krävs att hyresvärden har sakliga skäl för förbudet. Sakliga skäl kan till exempel vara att det bor personer med allergi i huset eller att du hyr lägenheten möblerad. Om det inte finns några sakliga skäl för förbudet finns inget hinder för er att ha husdjur i bostaden.

Rättsliga verkningar

Om det däremot föreligger sakliga skäl för förbudet, exempelvis att lägenheten ni hyr är möblerad, skulle det ses som ett åsidosättande av en avtalsenlig skyldighet att ha husdjur i lägenheten. Detta kan medföra att du som hyresgäst blir av med ditt kontrakt. Depositionen krävs det dock ytterligare skador för att hyresvärden ska ha rätt att hålla inne, för att det ska vara möjligt ska ni ha orsakat skador i lägenheten, som inte är att anse som normalt slitage. Det är dessutom hyresvärden som har att bevisa att det är ni som orsakat skadorna under hyrestiden.

Om ni har ytterligare frågor är ni varmt välkomna att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare