När får en person häktas och vem beslutar om det?

Hej!

Vad krävs för att en person ska kunna bli häktad? Vem fattar beslut om häktning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När får en person häktas?
Huvudregeln är att en person får bli häktad om denne på sannolika skäl är misstänkt för brott där straffet kan bli fängelse i ett år eller mer. Sannolika skäl innebär en stark grad av misstanke.
Utöver detta ska det också föreligga en risk för att den misstänkte personen:
- på något vis kommer försöka undgå lagföring, t ex. genom att fly från landet,
- förstör eller försvårar utredning, t ex. genom att förstöra eller gömma bevis, eller
- fortsätter att begå brott.

Om straffet för det aktuella brottet är minst två år ska personen i regel häktas. Det enda undantaget till att en person som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott med denna straffskala är att det är uppenbart att skäl till häktning saknas. Det ska då vara uppenbart att det inte finns någon risk till ovanstående. Se 24 kap. 1 § rättegångsbalken.

I det fall person på sannolika skäl är misstänkt för brott och hen är okänd och vägrar att lämna uppgift om namn och hemvist eller lämnar uppgifter om detta som kan antas vara osanna får personen häktas oavsett straffskalan. Detta gäller även om personen saknar hemvist i Sverige och det finns risk att hen kommer att undvika lagföring genom att fly landet. Se 24 kap. 2 § rättegångsbalken.

Ytterligare något som kan komma att undanta häktning är om häktning skulle bidra till allvarligt men på grund av personens ålder, hälsotillstånd eller liknande omständighet. Föreligger sådan omständighet ska personen häktas endast om betryggande övervakning inte kan användas. Se 24 kap. 4 § rättegångsbalken.

Även i de fall en person är skäligen misstänkt (lägre grad av misstanke) för brott kan personen i vissa fall häktas. Personen får då häktas om kriterierna ovan är uppfyllda och då det är av synnerlig vikt att hen tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning. Med synnerlig vikt menas att ytterligare utredning inom kort kommer ge grund för misstanke på sannolika skäl. Se 24 kap. 3 § rättegångsbalken

Vem fattar beslut om häktning?
Det är rätten som fattar beslut om häktning. Med rätten menas tingsrätt. Rätten håller en förhandling och meddelar sedan beslut i frågan. Rätten ska också vid ett häktningsbeslut meddela när åtal senast ska ha väckts. Se 24 kap. 5 §, 13 § och 18 § rättegångsbalken.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare