När får en hyresvärd förfoga över en hyresgästs kvarlämnade egendom?

Hej

Finns det någon regel som säger att man har 3 månader på sig att hämta sina saker om man flyttar från den som äger huset.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns en bestämmelse i 12 kap. 27 § andra stycket Jordabalken (1970:994) som reglerar hyresvärdens rätt att förfoga över en hyresgästs egendom. Av paragrafen framgår att det ska gälla lägenhet men av lag kommentar framgår det att det även inkluderar bostadsrätt.

Ifall en hyresgäst lämnar kvar egendom i hyresbostaden eller utrymme som tillhör bostaden efter att hen avträtt den så ska hyresvärden anmana den tidigare hyresgästen att hämta sin egendom. Hyresgästen har därefter 3 månader på sig att hämta egendomen innan den tillfaller hyresvärden. Ifall hyresvärden inte givit hyresgästen en anmaning ska tillgången tillfalla hyresvärden efter 6 månaders tid från att hyresgästen avträtt bostaden.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare