När får domstolen vägra försäljning av samägd egendom?

Antag samägd egendom (båt) utan samägandeavtal: Som jag läser 6 par i samägandelagen, SKALL den samägda egendomen utbjudas på en off auktion, om någon delägare ansöker hos tingsrätten. Tingsrätten SKALL väl då förordna någon som handhar detta? Hur kan då en tingsrätt AVSLÅ en ansökan pga en delägare, som bestrider, med hänvisning till att 'jag tycker att vi löser detta så här istället'! Jag förstår om tingsrätten SKJUTIT UPP beslutet i avvaktan på ställningstagande från övriga! Det skall väl minst krävas 'synnerliga skäl' och det gäller väl i första hand UPPSKOV? Jag har begärt att en båt som min dotter ägde med en fd sambo skall säljas enlig samägandelagen. Jag har köpt min dotters 'halva' då hon inte orkar hantera sin fd sambo längre. Han har visat sig ha div grava sociala funktionsnedsättningar och har konsekvent vägrat att föra en konstruktiv dialog med min dotter om båten. 'Han skall bara ha båten själv', men vägrar lösa ut min dotter till rimligt pris! Det är väl just för sådana situationer, som man skall kunna tvinga fram en försäljning till högstbjudande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i din tolkning av samägandelagen. Möjligheten till tvångsförsäljning på offentlig auktion är just för att man inte ska vara tvingad att vara delägare med någon man inte vill vara det med.

En delägare kan begära att en samägd egendom ska säljas på offentlig auktion, mot de andra delägarnas vilja. Domstolen ska inte förordna om försäljning på offentlig auktion om annan delägare visar synnerliga skäl för anstånd (6 § SamägL). I praxis har rekvisitet "synnerliga skäl" tolkats strängt och det ska mycket till innan synnerliga skäl anses föreligga för att skjuta upp/få anstånd med försäljningen.

Sammanfattningsvis ska det mycket till innan en domstol vägrar försäljning av samägd egendom på offentlig auktion, kravet om synnerliga skäl är högt ställt. Då jag inte har någon närmre inblick i ditt ärende kan jag inte ge något närmre svar än så eller på vilka grunder domstolen motiverar sitt avslag. Min rekommendation är att du anlitar en jurist som kan företräda dig i ärendet. Du är varmt välkommen att boka tid med någon av våra jurister hos Lawline. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per telefon, e-post och Skype; det som passar dig bäst!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare