När får barnet bestämma hos vilken förälder den vill bo?

Hej! Min son, snart 12 år, vill bara bo hos mig då han tycker att det är jobbigt att byta från mamma till pappa. Han ringer ofta och är ledsen när han har bytt. När kan han få avgöra vart han vill bo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag är föräldrabalken (FB)

Principen om barnets bästa

Som utgångspunkt är barnets bästa avgörande vid frågor som handlar om bland annat vårdnad. Denna princip finns stadgad i 6 kap. 2 a § FB. Vidare står att barnets vilja ska tillmätas betydelse i förhållande till dennes ålder och mognad, enligt 6 kap. 2b st 2. § FB. Däremot finns det inte lagstadgat vid vilken ålder barnet själv får avgöra var den vill bo.

Vid vilken ålder får barnet själv avgöra?

Fram till att barnet fyller 18 år finns det egentligen inte någon uttömmande självbestämmanderätt, utan är fram till dess upp till vårdnadshavarna att bestämma var barnet ska bo. Det finns dock en tanke om att barnet vid 12 års ålder ska kunna bestämma var den vill bo, vilket är en ålder som utvecklats genom tidigare domar på området. Det viktiga är dock att barnet har den ålder och mognad som krävs för att kunna ta ett sådant beslut och ju äldre barnet blir desto mer inflytande ska den få i frågor som rör vårdnad.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare