FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/05/2013

När det finns ärvd egendom vid en bodelning mellan sambor

Hej vid en bodelning där ja och min sambo skall gå isär har jag en fråga . har han rättigheter till min bostad ( villa ) som jag själv betalat allt på lån och egna ärvda pengar som är uppbyggt 2010 , tomt och pengar ( ärvda) samt lån på bank . jag står på allt han har inte gått in med pengar . utan ja står själv som både låntagare och som husets ägare hos skatteverket står det att jag äger den till 100 % . tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Om du och din sambo i framtiden skulle separera kommer en bodelning att ske endast om någon av er begär detta. En begäran om bodelning ska göras inom ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Ett samboförhållande anses upphöra i och med att någon av samborna avlider, ingår äktenskap eller när samborna flyttar isär.

Om någon av er begär bodelning så är det endast den egendom som har förvärvats för gemensam användning som ska delas lika, så kallad samboegendom. Samboegendom innefattar både den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget. Det som däremot inte utgör samboegendom är exempelvis sådan egendom som den ena sambon har ärvt, om det i testamentet framgår att egendomen ska vara mottagarens enskilda. Likadant förhåller det sig med sådan egendom som har förvärvats för ärvda pengar. Finns det ett villkor i testamentet, om att den egendom som du har ärvt ska vara din enskilda, ska denna egendom därför inte ingå i en eventuell bodelning mellan dig och din sambo.

Finns det inget villkor i testamentet blir nästa steg att se till när du förvärvade bostaden. Om du förvärvade bostaden innan ert förhållande inleddes, och detta förvärv skedde för din egen räkning, så kommer bostaden inte att ingå i en eventuell bodelning mellan dig och din sambo. Det finns dock vissa möjligheter för din sambo att överta bostaden, även om denna inte skulle ingå i bodelningen. Så är fallet om det av omständigheterna framgår att din sambo är i bäst behov av bostaden och att ett övertagande av bostaden framstår som skäligt. Sådana omständigheter kan exempelvis vara om ni har gemensamma barn och att barnen till största del ska bo hos din sambo. Har ni däremot inte några gemensamma barn så kan ett övertagande ske endast om synnerliga skäl föreligger. Om din sambo skulle överta bostaden ska han ersätta dig för bostadens värde.

Om du däremot förvärvade bostaden under ert samboförhållande, och om bostaden inte är undantagen bodelningen på grund av ett villkor i testamentet, så kommer bostaden att ingå i en bodelning mellan dig och din sambo. Om ni inte vill att bostaden ska ingå kan ni upprätta ett samboavtal. För att ett samboavtal ska vara giltigt krävs att det upprättas skriftligen och att ni båda två undertecknar samboavtalet.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare