När börjar ett återreseförbud gälla?

Hej min pojkvän blev avvisad och fick ett återreseförbud på 2 år eftersom han brutit mot 8 kap. 2$ punkten 2 i utlänningslagen eftersom det saknades uppehållstillstånd för att vistas i Sverige och för att han överskridit den uppehållstillståndsfria tiden med 18 dagar. Vid utresekontroll på Sturups flygplats upptäcktes det att han vistats i Sverige och Schengen-området längre än tillåtet. Vi har nu överklagat beslutet för andra gången och väntar på beslut. Min fråga till er är nu. När börjar återreseförbudet att gälla. Är det från den dagen han avvisades och fick ta del av ett återreseförbud eller från det att domen vunnit laga kraft. Finns spärren registrerad på SIS redan nu eller kommer den registreras efter att domen vunnit laga kraft

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gällande lagstiftning
Enligt 8 kap. 2 § andra punkten utlänningslagen så får en utlänning som inte är EES-medborgare/familjemedlem till en EES-medborgare avvisas om hen saknar visering, uppehållstillstånd eller något annat tillstånd som krävs för inresa, vistelse eller arbete i Sverige. Enligt 8 kap. 23 § kan Migrationsverkets/Polismyndighetens beslut om avvisning förenas med ett återreseförbud, vilket har skett i erat fall.

När börjar återreseförbudet gälla?
Om jag förstått frågan rätt så har ni tagit saken till domstol, och inväntar nu ett beslut från en högre instans. I Sverige har tiden för återreseförbud börjat räknas från det att utvisningsbeslutet trätt i kraft, och eventuell tidsfrist för frivilligt återvändande har löpt ut. Men, enligt en dom från EU-domstolen från den 1/10 2017 (länk här) så ska ett återreseförbud börja gälla när personen faktiskt lämnar medlemsstatens territorium. Detta är sannolikt alltså gällande rätt.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare