När börjar ett återreseförbud gälla?

Hej min pojkvän blev avvisad och fick ett återreseförbud på 2 år eftersom han brutit mot 8 kap. 2$ punkten 2 i utlänningslagen eftersom det saknades uppehållstillstånd för att vistas i Sverige och för att han överakridit den uppehållstillståndsfria tiden med 18 dagar. Vid utresekontroll på Sturups flygplats upptäcktes det att han vistats i Sverige och Schengen-området längre än tillåtet. Vi har nu överklagat beslutet för andra gången och väntar på beslut. Min fråga till er är nu. När börjar återreseförbudet att gälla? Är det från den dagen han avvisades och fick ta del av ett återreseförbud eller från det att domen vunnit laga kraft. Finns spärren registrerad på SIS redan nu eller kommer den registreras efter att domen vunnit laga kraft?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter beslutet om återreseförbud har vunnit laga kraft har person två till fyra veckor på sig att lämna Sverige. Exakt vilken tidsfrist och vilka omständigheter som gäller din pojkvän ska stå i det beslutet som Migrationsverket framställde i det enskilda fallet.

Ni kan även läsa mer om återreseförbud på Migrationsverkets hemsida här.

Hoppas det besvarade din fråga!

Amanda OlssonRådgivare