När börjar ångerrätten löpa?

Hej,

Jag ingick i ett avtal per telefon 26/9 med ett företag om en brandvarnare som kopplas upp mot mobilernummer i familjen så att man på det viset ska bli uppringd vid rökutveckling i ens hem. Mannen i telefonen lovade mig att jag skulle få skriftlig information hemskickad inom ett par dagar så att jag i lugn o ro med familj kunde gå igenom informationen. Han pratade så fort att jag inte förstod riktigt vad han sa. Detta påtalade jag flera gånger under samtalet, eftersom jag har hörselproblem. Jag fick ingen information hemskickad, och trodde att de glömt av mig, men min familj och jag hade ändå bestämt att vi inte ville ha någon brandvarnare av den typen. Om informationen kommit hade vi kunnat kolla adressen och telefonnummer och se hur man ska göra för att ångra sig. Först den 17 oktober kom paketet fram. Jag hämtade det så fort jag kunde och skickade korrekt e-mejl om att jag ångrat mig. Företaget hävdar dock att jag skulle gjort det innan den 9 oktober och att jag nu måste betala räkningar på 235:-/månad i 2 år vilket jag naturligtvis inte vill göra. Jag ringde och bekräftade vart jag skulle skicka brandvarnaren också och skickade den med rek i retur 21 oktober. Min fråga är måste jag verkligen betala deras räkningar i 2 år framöver? Finns det inget i lagen som skyddar mig från detta? Vilka lagar ska jag isåfall hänvisa till så att de förstår detta?

Vänligen

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Ångerrätten gäller i 14 dagar. Tiden börjar löpa först från och med den dag då konsumenten får varan i sin besittning (2 kap. 12-13 §§ lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Ångerrätten börjar alltså inte löpa förrän konsumenten faktiskt har löst ut varan från poststället. Det spelar ingen roll om konsumenten avsiktligt hämtar ut paketet sent (proposition 2004/05:13 s. 138). Konsumenten får stå för kostnaden för returkostnaden om inte säljaren har erbjudit sig att stå för det.

Du bör understryka att din ångerrätt om 14 dagar började löpa den 17 oktober (eller den dag du hämtade ut paketet) och att företaget har missuppfattat hur ångerrätten fungerar. Använd texten och/eller hänvisningarna ovan.

Du rekommenderas att inte betala något mer till företaget. Bestrid eventuella fakturor med hänvisning till att beställningen är ångrad. Får du brev från inkassoföretag eller Kronofogdemyndigheten bör du bestrida av samma anledning. Företaget måste ansöka om stämning i domstol och vinna målet för att framgångsrikt kräva pengarna från dig. Lawlines juristbyrå hjälper dig gärna bestrida kraven mot företaget i det fall du känner att du behöver hjälp. Hör av dig om det är av intresse så får du prisförslag för vidare arbete eller annars om något är oklart i svaret. Min mailadress är soroosh.parsa@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Soroosh ParsaRådgivare