När blir man borttagen från Lexbase?

När blir man borttagen från Lexbase. Blev anklagad för misshandel,det var dock osanning och blev därmed ej heller dömd. Ändå ser jag att jag står med när man söker på mitt namn. Känns orättvist och fel. De skyldiga står inte med. Detta är snart 2år sedan.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lexbase tillhandahåller allmänheten offentliga handlingar genom en sökfunktion som innebär att man kan söka på en viss person och sedan se om personen ifråga förekommer i en dom. Söker man på en person och man får upp en dom innebär detta inte nödvändigtvis att man är dömd för ett brott, utan endast att man varit föremål för prövning. Detta betyder att även friade personer kommer ha en dom kopplat till deras namn via Lexbase tjänst.

I dagsläget kan man inte ta bort sig själv från Lexbase. Enda möjligheten att bli borttagen är om Lexbase själva raderar domen, annars kommer uppgiften försvinna automatiskt efter tidigast fem år. Du finner Lexbase gallringsregler här. Dock är domen fortfarande kvar som offentlig uppgift som vem som helst kan ta del av direkt från domstolen.

Är det något ytterligare du funderar på är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Hälsningar,

Josefine LovborgRådgivare