FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/11/2018

När blir ett muntligt låneavtal om lös sak bindande?

Hej!

Person A ber om att få låna en bok av person B, person B svarar då att "du kan få låna den när jag läst den, kom tillbaka om 1 dag."

När person A dagen efter kommer för att låna boken vill inte person B längre låna ut den.

Är detta ett realavtal?

Alltså inte bindande förens föremålet faktiskt lånats ut?

Eller är person B bunden till sitt muntliga avtal?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Det finns i princip ingen lagreglering avseende lån av lös sak, exv. en bok.

Reglerna i 13 kapitlet handelsbalken är förmodligen det närmsta du kommer, men de reglerna tar främst sikte på hyra av lös sak och är dessutom flera hundra år gamla.

Vi kan däremot alltid falla tillbaka på avtalslagen (AvtL) för att kolla på om ett bindande avtal föreligger eller inte.

Muntliga avtal lika bindande som skriftliga avtal

Huvudregeln är att muntliga avtal är lika bindande som skriftliga avtal (1 § AvtL).

Person B är därför som regel bunden redan av det muntliga avtalet.

Problemet med muntliga avtal är däremot att det är väldigt svårt att bevisa att ett sådant existerar. Det är även den som påstår att ett avtal existerar som har att bevisa att så är fallet, i det här faller förmodligen person A.

Knappast lönt att bråka om

Som sagt finns det däremot i princip inga regler som kan hjälpa person A att genomdriva det muntliga avtalet om person B vägrar att låna ut boken.

Det kommer dessutom vara väldigt svårt att bevisa det muntliga avtalet och bara stämningsansökan till tingsrätten lär kosta mer än vad boken i sig kostar, om det inte är någon väldigt speciell bok. Även om det går att bevisa är det därför knappast lönt att bråka om.

Mitt råd

Det råd jag får ge person A är tyvärr att glömma låneavtalet med person B, alternativt prata med denne igen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en fortsatt fin dag!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare