När blir en sambos?

Hej,

Jag bor i en hyresrätt på ett andrahandskontrakt. När jag studerade utomlands, skrevs ett nytt andrahands kontrakt med min pojkvän som tillfälligt bodde i lägenheten, och mitt kontrakt avslutades. Han skrev sig då här. Nu är jag hemma och är åter igen den som hyr lägenheten och han har ett eget boende men är fortfarande skriven på min adress. Jag undrar nu om vi omfattas av sambolagen då vi är skrivna på samma adress? Vi bor alltså inte ihop. Kan jag bli av med mitt kontrakt vid ett uppbrott från förhållandet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Sambos regleras i Sambolagen. För att räknas som sambos måste ni "stadigvarande bo tillsammans i ett parförhållande och ha gemensamt hushåll" enligt 1 § Sambolagen.

Det innebär att bara det faktum att ni är skrivna på samma adress gör er inte till sambos. Ni måste även aktivt bo tillsammans mestadels av tiden, ha gemensamt hushåll till exempel dela räkningar, dela på matkostnader och dylikt.

Så ni omfattas inte utav sambolagen.

Om du är den som står på hyreskontraktet, är det din lägenhet. Du kan inte förlorade den till honom vid ett uppbrott då den enbart är din.

Jag hoppas att det här gav dig svar på din fråga. Om det är något som är oklart får du mer än gärna fråga mig här nedanför så ska jag svara igen!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare