När betala skatt på hyresintäkter

Hej

Vi är flera studenter som hyr en ganska stor lägenhet tillsammans, men det är en av oss som står som hyresgäst i kontrakten. Behöver den här personen betala skatt för hyresintäkter?

Er hjälp skulle uppskattas så vi kan reda ut det här.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänt er till oss på Lawline!

Jag förutsätter att ni delar på hyran. Det innebär att personen på kontraktet aldrig går med vinst, utan personen på kontraktet bara betalar hyran som den är. Det finns alltså inga hyresintäkter att beskatta, eftersom era hyror tillsammans utgör samma hyra som står på hyreskontraktet (jfr 42 kap. 30 och 31 §§ inkomstskattelagen och särskilt 31 § andra stycket).

Bara om personen på kontraktet skulle gå med vinst, genom att kräva mer från er än vad som behövs för att betala hyran på kontraktet, och denna vinst skulle överstiga 40 000 kr per år, som denna person skulle behöva beskatta hyresintäkterna.

Hoppas att ni fått svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare