FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/02/2018

När barnet inte vill träffa sin förälder.

Hej jag undrar hur jag ska göra jag har en dotter som är 13 år och mamman och jag har delad vårdnad.Dottern har varit hos mig varannan vecka sedan hon var tio månader då mamman och jag skilldes. Men i somras blev dottern och jag lite ovänner för att hon inte ville göra något annat än att sitta inne och hålla på med sin telefon.Hon ville då åka hem till mamman några dar problemet är att det nu har gått sju månader o hon vägrar svara när jag ringer och dom öppnar inte dörren när jag knackar på.Dom gånger hon svarat i telefonen skäller hon och kallar mig otrevliga saker medan mamman sitter jämte och lyssnar.Dottern har alltid varit jätte gullig och duktig på alla vis och vi har alltid kommit bra överens.Har försökt kommatill en lösning med mamman men hon verkar inte vilja ha någon.Jag har pratat med familjerätten som tyckte vi skulle komma på samtal men det vill inte mamman.Så min fråga är vad kan jag göra nu.Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det är jobbigt att inte få träffa sitt barn, men jag måste påpeka att det är barnet som har rättigheten att träffa sina föräldrar - inte tvärt om. Detta enligt FN:s barnkonventionen artikel 9. Att ha vårdnad över ett barn är inte detsamma som att vara den som faktiskt tar hand om barnet, definitionen av vårdnadshavare är den som har det juridiska ansvaret över barnet.

Det är även viktigt att jag påpekar att som gemensamma vårdnadshavare så är ni likställda, oavsett vem din dotter faktiskt bor hos. Detta framkommer av Föräldrabalken 6 kap 2 §, som säger att vårdnadshavarna ansvarar, tillsammans för barnet. Du har som vårdnadshavaren en rättighet och skyldighet att fatta beslut kring ditt barn- Föräldrabalken 6 kap 11 § och 13 §. Detta innebär att mamman egentligen inte har rätt att ensam fatta viktiga beslut som rör barnet, utan du måste också ha möjlighet att bestämma.

Om jag ska ge ett personligt råd skulle jag uppmuntra dig att försöka hålla en god ton och konversation med mamman- och ge din dotter utrymme att fatta beslut om var hon vill bo. Beslutet om var hon vill bo är inte slutgiltigt, utan oftast temporärt. Ni beskriver det som att ni haft en väldigt god relation tidigare, vilket ni säkerligen kan komma tillbaka till.

Om modern försvårar situationen och du känner att du är villig att gå så långt så har du möjlighet att söka om enskild vårdnad. Dock är det viktigt att komma ihåg att sådana drastiska åtgärder sätter sina spår i relationen mellan både dig och mamman, men även dig och ditt barn. Eftersom din dotter är 13 år kommer domstolen att lyssna på vad hon vill och överväga det när de tar sitt beslut, detta framgår av Föräldrabalken 6 kap § 2a.

Skulle du vilja gå vidare har du möjlighet att få hjälp av oss här på Lawline.

Hoppas allt löser sig,

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare