FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt13/09/2017

när barn bor med ex med ny flickvän

Mitt exs nya tjej vill inte träffa mig. Men vi har 3 barn ihop mitt ex och jag och de bor hos oss varannan vecka. Jag vill veta vem som är med mina barn.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr kan du inte kräva att få träffa ditt ex nya flickvän. Detta gäller även om hon bor med dina barn varannan vecka.

Skulle du däremot misstänka att dina barn far illa i hennes närvaro, vilket inte alls framgår av frågan, bör du såklart agera. Detta genom att kontakta polisen eller vända dig till domstol för att besluta om lämpligt boende och umgänge för era barn.

Som sagt tyder ingenting i frågan på att hon skulle vara olämplig för dina barn. Mitt råd kan därför bara bli att vara observant på hur dina barn mår efter att ha bott hos sin pappa samt att du och ditt ex samarbetar och utbyter information gällande barnen.

Jag hoppas att du fick ett bra svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare