FrågaARBETSRÄTTSjuk 11/07/2022

När är man skyldig att sjukanmäla sig?

Hej! Finns det någon lag där arbetaren är skyldig att meddela sig sjuk Innan arbetspassets början? Tar ett exempel, jag vaknar mitt i natten av illamående och springer på toan och kräks, får vara på toaletten mer än halva natten och är helt utmattad och somnar. Är jag då tvungen att gå upp och sjukanmäla mig innan kl 07:00 då arbetspasset börjar ( inte något inbokat eller akut att göra på min position ) eller finns det ”tidsramar” när en anmälan om sjukdom skall infinnas? Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Finns det en lag?

Det korta svaret på din fråga är att nej, det finns ingen lag som bestämmer tidsramen för sjukanmälan.

Det är upp till varje arbetsgivare och arbetsplats att bestämma till vem, hur och när en sjukanmälan måste ske för att vara giltig. Många arbetsplatser har som policy att sjukanmälan ska ske innan arbetspassets början, och att man måste ringa in etc. Som arbetstagare måste man respektera de regler som gäller på den arbetsplats där man arbetar.

Lagen om sjuklön

Värt att poängtera dock är att oavsett vad som gäller på din arbetsplats, krävs en sjukanmälan för att du ska få sjuklön, 8 § sjuklönelagen. Undantag kan dock ske då arbetstagaren varit förhindrad att sjukanmäla sig, vid akuta sjukdomsfall.

En sjuklön har man rätt till från och med den första dagen av anställning, så vidare man inte är anställd under kortare tid än en månad, 3 § sjuklönelagen.

Sammanfattning

Det finns ingen lag som reglerar när man är skyldig att meddela sig sjuk, utan det är upp till varje arbetsplats att bestämma hur en sådan ska gå till. Gemensamt för alla arbetsplatser är dock att för sjuklön krävs en sjukanmälan till arbetsgivaren.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare