FrågaAVTALSRÄTTGåva29/01/2018

När är gåvogivaren skyldig att överlåta gåvan till gåvotagaren?

När efter ett utfärdat gåvobrev får man tillgång till gåvan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvor regleras i Lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva. Den som lämnat ett gåvobrev till någon är skyldig att fullborda åtagandena enligt gåvobrevet. Gåvan har fullbordats när gåvan har kommit i gåvotagarens (den som fått en gåva) besittning. Lagen reglerar dock inte när gåvan måste överlämnas till gåvotagaren.

Gåvogivaren (den som gett gåvan) är således skyldig att överlåta gåvan till gåvotagaren, men när detta ska ske är det upp till parterna att komma överens om.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare