FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal30/03/2021

När är fastighetsköpet avslutat?

När räknas, enligt juridiska termer, en husförsäljning vara genomförd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Tillämpliga regler gällande fastighetsköp och dess försäljning finner du i Jordabalkens fjärde kapitel.

Enkelt besvarat, brukar man räkna med att bostadsaffären är avslutad då både säljare och köpare har skrivit under köpekontraktet (Jordabalken, JB 4 kap. 1 §).

Avtalet vid ett fastighetsköp ställer upp vissa krav på formalia. Exempelvis, måste kontraktet alltid vara skriftligt, undertecknat av båda parter, bevittnat, samt innehålla viss relevant information. Köpehandlingen bör innehålla information om köpeskillingen samt en överlåtelseförklaring.

Det är vanligt att dubbla köpehandlingar används vid fastighetsköp, ett köpekontrakt samt ett köpebrev, men detta är inget krav. Köpebrevet till skillnad från köpekontraktet, ses som ett kvitto på betalningen av fastigheten, och används som underlag då man ansöker om lagfart (JB 4 kap. 3 §).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare