När är en varning om vräkning giltig?

Jag har inga pengar så jag måste ställa min fråga här, så det blir problem om det blir följdfrågor.

Jag har fått ett brev från min privata hyresvärd "Varning om vräkning" under titeln är försummelse.

Mitt problem är att jag tycker att det ska vara signerat med namnteckning det är det inte här utan bara hennes namn skrivet på datorn. Jag vill mena att detta dokument inte är gilltligt när det inte är signerat.

Vad gäller här egentligen?

Lawline svarar

Hej, tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

I hyreslagen (12 kap Jordabalken, JB) står inget om formkrav för varningar om vräkning. Vräkning innebär att hyresvärden säger upp ert hyresavtal. Och en sådan uppsägning måste vara skriftlig om hyresavtalet har varat i mer än 3 månader.(12 kap 8 § JB) Det står ingenting om att det måste finnas med en signatur. Själva uppsägningen måste alltså uppfylla krav på skriftlighet. Men varningen i sig är bara en tillsägelse till dig som hyresgäst och den är giltig som den är nu. Men vill du försäkra dig om att varningen är äkta så kan du säkert be din hyresvärd om en ny varning med en signatur.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare