När är en bostadsrätt samboegendom?

Hej, Jag och min sambo bor i min sambos lägenhet som hon köpte innan vi träffades. Om jag köper en lägenhet i spekulationssyfte (hyra ut eller renovera för att sedan sälja) som jag själv står på både lån och ägarandel. Min fråga: kommer min sambo vid en eventuell bodelning ha rätt till lägenheten som jag köpt i spekulation? Dvs. kommer lägenheten jag köpt ses som förvärvad för gemensam användning? Om så är fallet så behövs ett samboavtal tänker jag.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du veta om en lägenhet som du köper för att antingen hyra ut eller renovera och sedan sälja vidare utgör samboegendom. I mitt svar kommer jag att utgå från sambolagen (SamboL).

Lägenhet som samboegendom

Huvudregeln är att sambors gemensamma bostad utgör samboegendom, om den är anskaffad för gemensamt bruk (3 § SamboL). För att en förvärvad bostadsrätt ska anses vara sambors gemensamma bostad (och därför samboegendom) krävs att den är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för ett sådant ändamål (5 § 3 p. SamboL). Samboegendom ska, om någon av samborna begär det, delas lika mellan samborna om samboförhållandet upphör (8 § SamboL). Sambor kan dock avtala om att någon bodelning aldrig ska äga rum, eller att viss egendom inte ska ingå i en eventuell bodelning (9 § SamboL). Det är sådana avtal som brukar kallas samboavtal.

Vad innebär det för dig?

I din fråga skriver du att du planerar att köpa lägenheten för att hyra ut den eller för att renovera och sedan sälja den. Det innebär att lägenheten inte kommer köpas för att användas som er gemensamma bostad, och inte heller innehas för det ändamålet. Det innebär att lägenheten inte kommer utgöra samboegendom, och därför inte heller ingå i en eventuell bodelning mellan er i framtiden. Det gäller även om ni inte har ett samboavtal.

Sammanfattning och slutsats

Eftersom lägenheten du planerar att köpa inte kommer köpas för att vara er gemensamma bostad, kommer den inte ingå i en bodelning i framtiden. Det kan dock fortfarande vara bra att förtydliga att lägenheten inte kommer ingå i en eventuell bodelning; om din sambo felaktigt tror att bostadsrätten kommer ingå i en bodelning, kan det leda till missförstånd och onödiga processer i framtiden.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare