FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott07/04/2018

När är det brottsligt att ljuga?

Är det straffbart om man ljuger för polisen eller i rätten ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan vara ett brott att ljuga i rätten om du är ett vittne som avlagt ed. I Sverige har vi allmän vittnesplikt enligt 36 kap. 14 § Rättegångsbalk (1942:740). Det innebär att en åklagare, den åtalade eller försvararen i brottmål kan kräva att någon vittnar under ed. Det finns undantag från vittnesplikten om du är nära släkt med den åtalade i 36 kap. 3 § Rättegångsbalk (1942:700) . När du vittnar gör du det under ed och då måste du tala sanning. Om du ljuger eller undanhåller fakta under ed så begår du mened. Mened är ett brott och därför straffbart enligt 15 kap. 1 § Brottsbalk (1962:700).

Om du däremot är misstänkt för ett brott och ljuger för polisen i samband med förundersökningen eller senare (som åtalad) i domstol är det inte brottsligt. Du får försvara dig genom att ljuga utan att det är brottsligt. Likaså om du kallas in till förhör för att någon annan är misstänkt för brott är det inte brottsligt att ljuga för polisen.

Däremot finns en gräns för hur mycket man kan ljuga utan att hållas ansvarig. Om du ljuger för polis eller åklagare på ett sätt som gör att dom tror att en person, som är oskyldig, har gjort sig skyldig till brott eller annat klandervärt beteende kan du dömas för falsk angivelse eller falsk tillvitelse enligt 15 kap. 6 § och 7 § Brottsbalk (1962:700).

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare