FrågaPROCESSRÄTTDomstol29/05/2023

När anses man vara dömd?

Hej min son misshandlade en person , en annan boende på sitt LSS boende, deta gick till tingsrätten men hans advokat drog det en vänsa till och en vecka innan drog den som blivit slagen av min son tillbaka sin ansökan. Det resulterade att det inte blev någon dom. Nu frågar ESTA om han har varit dömd för ex misshandel, vad ska han svara?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har en aning svårt att tyda exakt vad som framgår av din fråga, men som jag förstår det så har det som skett tagits upp i domstol och inte resulterat i någon dom. Eftersom det inte finns någon dom har han alltså inte blivit dömd och om så är fallet är svaret att han inte blivit dömd för något (att fallet tagits upp i domstol spelar alltså ingen roll). Han ska inte heller anses vara dömd om det är så att hovrätten friat honom om fallet har gått till hovrätt.

Om jag missförstått dig får du gärna ställa din fråga en gång till med ett förtydligande. Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare