När anses ett fel vara avhjälpt?

Hej!

Jag har köpt en spraylackerad balkongdörr. Säljaren förstörde den vid installation och jag reklamerade omg. Nu har säljaren målat den lackerade dörren för hand och hävdar att felet är avhjälpt. (Köavtal anger endast vit insida)

Enligt mig är varan fortfarande felaktig då varan i något annat avseende avviker från vad jag med fog kunnat förutsätta.

När anser man att felet är avhjälpt? Kan jag kräva omlackering eller prisavdrag?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att den rör köp av vara mellan en konsument och en näringsidkare, vilket innebär att konsumentköplagen blir aktuell.

När föreligger fel i vara?

Det verkar inledningsvis vara klart att ett fel i varan (balkongdörren) förelegat, vilket säljaren har försökt avhjälpa. Du har helt rätt i att en vara är felaktig om den i något annat avseende avviker från vad du med fog kunnat förutsätta (16 § st. 3 konsumentköplagen). Om dörren på något sätt förlorat ett karaktärsdrag som du med fog kunnat förutsätta, föreligger fortfarande ett fel i dörren. Om målandet till exempel innebär att dörren ser annorlunda ut, eller om exempelvis hållbarheten inte är densamma, skulle det kunna anses att den avviker från det du med fog kunnat förutsätta. Om någon skillnad absolut inte föreligger, skulle ett fel ändå kunna föreligga om du begärt en spraylackerad dörr.

Trots att säljaren har försökt avhjälpa felet, verkar det som att det fortfarande föreligger ett fel i dörren. Du har alltså fortfarande rätt att kräva avhjälpande, genom att säljaren exempelvis lackerar om dörren. Om avhjälpande inte längre är aktuellt, kan du begära prisavdrag, eller rent av häva köpet (28 § konsumentköplagen).

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare