FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt15/04/2018

När anses en person ha väsentlig anknytning till Sverige

Hej, jag är inte svensk medborgare och har bott och jobbat i Sverige i nio och halvt år. Jag äger en lägenhet. Jag har fått ett jobb i mitt hemland och planerat att börja jobba i juli och flytta ut från Sverige då. Min man är svensk medborgare och har redan flyttat till hemlandet två år sedan. Vi har en 16 årig son som går i gymnasium och kommer att bo kvar i lägenheten med sin vuxen bror. När jag flyttar ut som planerat i juli i år, bryter jag min vistelse i Sverige och total tid kommer att bli knappt tio år. Jag kommer att hälsa på mina barn i Sverige varannan månad efter utvandringen.

Kommer skatteverket inte längre att betrakta mig som skattskyldig i Sverige? Hur är fallet om min man ska flytta in för att ta hand om barnen medan jag bor och jobbar i hemlandet? Gör det någon skillnad i mitt fall om jag ska flytta ut efter jag bott här i tio år? Kommer skatteverket betrakta mig som om jag bor kvar i Sverige i och med att jag kommer att hälsa på mina barn då och då efter utvandringen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst kan vi konstatera att det är inkomstskattelagen(IL) som reglerar det du frågar om.

Begränsat eller obegränsat skattskyldig

Vid beskattning delas personer in i två kategorier, begränsat skattskyldig och obegränsat skattskyldig. En obegränsat skattskyldig i Sverige ska betala skatt på alla inkomster man har oavsett var i världen dessa intjänats. En begränsat skattskyldig ska bara betala skatt på vissa inkomster som är starkt anknutna till Sverige. Den som inte är obegränsat skattskyldig är begränsat skattskyldig, 3 kap 17 § IL.

Obegränsat skattskyldig

Enligt 3 kap 3 § IL är följande personer obegränsat skattskyldiga:

1. Den som är bosatt i Sverige

2. Den som stadigvarande vistas i Sverige

3. Den som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare varit bosatt här

Väsentlig anknytning till Sverige

Vi går vidare till 3 kap 7 § IL. Första stycket radar upp faktorer som ska beaktas när man avgör om en person som varit bosatt i Sverige har väsentlig anknytning hit. Dessa är:

- Om han är svensk medborgare
- Hur länge han varit bosatt här
- Om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort
- Om han vistats utomlands för studier eller av hälsoskäl
- Om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk
- Om han har en familj här(make/maka eller minderårigt barn)
- Om han bedriver näringsverksamhet här
- Om han har en fastighet här, och
- Liknande förhållanden.

Specifikt ditt fall

Faktorer som jag skulle säga talar för att du skulle anses ha väsentlig anknytning till Sverige är att du varit bosatt i Sverige i nästan 10 år. Du har en bostad i Sverige som är inrättad för åretruntbruk. Du har familj här(minderårig son). Enligt praxis är just faktorerna bostad och familj i Sverige anknytningsfaktorer som har stor betydelse för avgörandet om en person ska anses ha väsentlig anknytning till Sverige, även om endast en av anknytningsfaktorerna föreligger. Om din make flyttar tillbaka till Sverige för att ta hand om barnen tyder det ännu mer på att du ska anses ha väsentlig anknytning till Sverige.

Presumtionsregeln och betydelsen av att man varit bosatt i Sverige minst 10 år

I 3 kap 7 § andra stycket finns en presumtionsregel. Den säger att under fem år från den dag då en person har rest från Sverige anses han ha väsentlig anknytning hit, om han inte visat att han inte har en sådan anknytning. Detta gäller dock bara den som är svensk medborgare eller som under minst tio år har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här.

Den här presumtionsregeln kommer alltså inte att gälla i ditt fall då du lämnar Sverige innan du bott här i 10 år. Som svar på en av dina frågor, Ja det hade blivit skillnad om du flyttar ut efter att du bott här i 10 år. Då gäller presumtionsregeln och du ska då bevisa att du inte ska vara obegränsat skattskyldig.

Undantag från skattskyldighet vid vistelse utomlands

Enligt 3 kap 9 § Il är en obegränsat skattskyldig person som har anställning som innebär att han vistas utomlands i minst sex månader, inte skattskyldig för inkomst av sådan anställning till den del inkomsten beskattas i verksamhetslandet.

Om vistelsen utomlands under anställningen varar minst ett år i samma land, är den skattskyldige inte skattskyldig för inkomsten även om denna inte beskattas i verksamhetslandet, om detta beror på lagstiftning eller administrativ praxis i det landet eller annat avtal än skatteavtal.

Slutsats:

Slutsatsen blir alltså att enligt min bedömning kommer du att anses som obegränsat skattskyldig pga. väsentlig anknytning till Sverige enligt 3 kap 3 § 3 pt IL. Således kommer du att betala skatt i Sverige på alla inkomster du intjänar, oavsett var de kommer ifrån som huvudregel. Men som sagt gäller undantaget i 3 kap 9 § IL om din anställning är längre än sex månader. Tyvärr kan jag inte ge dig ett exakt svar då det här är en bedömning som Skatteverket gör från fall till fall, och jag har inte allt för många omständigheter att göra min bedömning på.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare