Namninsamling inför utvisningsmål

Har en kompis (18 år, sista året på gymnasiet) som har blivit utvisad till sitt hemland, tillsammans med sin familj. Hans familj har rätt att överklaga 3 gånger och har en advokat och så. Men vad finns det för möjligheter för mig som kompis att påverka? Skulle en namninsamling på skolan kunna bidra med något alls eller skulle det bara fungera som en fin gest?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När migrationsdomstolen ska avgöra ett fall som du beskriver tar de hänsyn till de villkor och omständigheter som är uppställda i lag. En namninsamling på skolan skulle dessvärre inte göra någon skillnad. Jag är ledsen men jag tror inte att det finns något du kan göra som kompis som påverkar utfallet. Det enda du kan göra är att finnas där som stöd i processen.

Allt gott!
Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare