Namnbyte

Hej, en fråga om tilläggsnamn gällande efternamnet. Jag har sedan 1951 mina adoptivföräldrars efternamn. Jag har en önskan om att lägga till min mormors flicknamn. Varför nu detta, det är en markering från min sida, ett slags erkännande av en åsidosatt släkt. Finns här en möjlighet till detta tillägg? Tacksam för svar

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om namnbyte finns i personnamnlagen. Det finns även vägledning från Skatteverket här. Det finns ett antal olika sätt att byta namn. En del namnbyten medför en avgift på 1800 kr och andra är avgiftsfria. Jag kommer att gå igenom förutsättningarna för namnbyte utifrån den information du har angivit.

Lägga till ett efternamn

Ett dubbelt efternamn består av två enkla namn som förvärvas var för sig (20 § andra stycket personnamnlagen). Om du vill lägga till ett efternamn kan det gamla och det nya namnet förenas i ett dubbelnamn, med eller utan bindestreck.

I ditt fall finns möjlighet att byta namn på den grunden att din mormor har hetat det namnet du vill byta till (18 § personnamnlagen). I lagen föreskrivs att det går att byta till namns om funnits i släkten längre tillbaka i rakt uppstigande led, minst två generationer bakåt och med en gräns på fyra generationer bakåt.  I ditt fall är förutsättningarna uppfyllda då dina föräldrar räknas som den första generationen. För att byta till din mormors flicknamn krävs det att du kan visa att namnet funnits i din släkt på det sätt som du angivit. Du behöver då visa att din mormor burit namnet samt att du och din mormor är släkt.

Ett byte till ett namn som funnits i släkten längre tillbaka i tiden har en avgift på 1800 kr. Avgiften ska betalas i samband med att ansökan skickas in och således innan Skatteverket prövar din ansökan. Ansökningsblanketten hittar du här

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar.

Isabella BrarRådgivare