Namn och bild i reklam - samtyckets giltighet i tiden

Hej! Jag var med och gjorde en reklamfilm för ca 3 år sedan, de som gjorde filmen sa att den bara skulle sändas under den sommaren i västernorrlands län. Nu har den sänts i 3 år vilket vi inte kom överens om. Jag har inget skriftligt utan bara muntligt avtal, hur ska jag gå vidare med detta? Jag vill antigen få ersättning samt att beroende på vad den andra parten säger vill jag inte att de visar upp mig något mer.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 § i lagen (1978:800) om namn och bild i reklam får näringsidkare inte använda någons namn eller bild i marknadsföring utan dennes samtycke. Samtycket är inte giltigt längre än vad som har avtalats. Du torde därför ha rätt till skälig ersättning enligt 3 §. Det mest uppmärksammade fallet i Sverige är fallet Ingvar Oldsberg, målnummer T 3559-09. Hovrätten uttalade i det fallet att beloppet får bestämmas med hänsyn till praxis i reklambranschen.

Du kan dessutom få skadestånd enligt andra meningen i 3 § om du bedöms ha lidit skada vilket nog är svårare. Att avtalet var muntligt gör ingen materiell skillnad men kan förstås göra det svårare för dig att bevisa vad som är avtalat.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare