Någon måtta får det vara på störningarna, i annat fall riskeras förverkande

Har bott i min bostadsrätt i över 25 år och aldrig blivit störd av grannarna. Visst har ljud förekommit men inget som varit regelbundet.

Sen ett år tillbaka bor det en familj med två barn ovanför mig och deras barn hoppar/bankar/springer/kastar osv hela dagarna framtill typ 23 på kvällen. Det är ingen vanlig lek utan de härjar fritt.

De grannar som bor över dem störs också och undrar hur jag som bor under dem står ut. Vilket jag inte gör! Låter hela tiden som mitt tak ska rasa in. Jag har varit upp ett par gånger och även min son (som nu flyttat ut mycket pga grannarna) De säger att de försöker skrika på sina barn och säga till dem men de lyssnar inte. Jag sa att han inte ska skrika utan lära sina barn att de bor i lägenhet och kanske sitta med sina barn och aktivera dem. Men de hade de inte tid med sa han.

Vad gör man?? De blir inte bättre och jag står inte ut att inte kunna vara hemma längre.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det kan vara ett elände med grannar som stör. Det du bör göra är att underrätta styrelsen i din bostadsrättsförening om att dina grannar för ett oerhört väsen. Föräldrarna ansvarar för att omgivningen inte utsätts för så pass omfattande störningar att det kan försämra grannars hälsa och bostadsmiljö, se 7 kap. 9 § första stycket Bostadsrättslagen (1991:614) (BRL). Ansvaret omfattar deras barn, naturligtvis. Föräldrarna bör inte låta barnen härja helt fritt. Någon måtta får det vara.

Så, underrätta som sagt styrelsen i din bostadsrättsförening eftersom de har en har ett ansvar för att se till att inte allt för omfattande störningar sker. Om styrelsen får nys om att omfattande störningar sker så är de skyldiga att ge bostadsrättshavaren tillsägelse och se till att störningarna omedelbart upphör, se 7 kap 9 § andra stycket BRL. Förhoppningsvis inser dina störande grannar då allvaret i situationen. Omfattande störningar är trots allt en grund till förverkande av bostadsrätten, se 7 kap 18 § punkt 5 BRL.

Hoppas du fick svar på din fråga och trevlig valborg!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare